Dankbaar…

Vandaag vier jaar geleden zat ik bij de Kamer van Koophandel om mezelf in te schrijven als therapeut, als praktijkhouder. Wat vond ik dat spannend! Ik had het idee dat ik vanaf dat moment allerlei dingen ‘moest’: mezelf overal voorstellen en presenteren als therapeut, de praktijk laten bloeien, PR-acties uitvoeren om cliënten te werven, flyers en folders maken, visitekaartjes laten drukken, een logo maken, facturen maken, een praktijkruimte huren, een website maken, de boekhouding bij gaan houden en ga zo nog maar even door. Ik was nog bezig met mijn opleiding tot psychodynamisch therapeut en erg onzeker over mijn kunnen. Wat had ik mensen nou eigenlijk te bieden? Ik was immers nog in opleiding en had het papiertje nog niet op zak. En nou ‘moest’ ik ineens geld gaan vragen voor mijn sessies. Was ik dat al waard? Wat zouden die mensen daar wel niet van denken?

Nu, vier jaar later, voel ik me vooral dankbaar! Dankbaar voor de mensen die op mijn pad zijn gekomen, die ik een stukje op weg heb mogen helpen, die mij inzicht hebben gegeven, die hun diepste ervaringen met me hebben willen delen, die open staan voor wat ik hen te bieden heb. Wat een prachtige mensen! En wat hebben ze me veel geleerd… Dankjewel daarvoor!

Wat ik merk is dat het fijn is om dankbaarheid te voelen. Het opent je hart. Liefde en energie stromen makkelijker. Het opent deuren en het wakkert creativiteit aan. Contacten verlopen soepeler en het zorgt ervoor dat ik er echt kan zijn voor de mensen die dat nodig hebben. Er gewoon kunnen zijn voor een ander, zonder oordeel, doet al zoveel! Het geeft kracht, vertrouwen en zekerheid, het geeft waarde voor allebei.

Hoe doe je dat nou, dankbaarheid voelen?
Tja, misschien werkt dat voor iedereen anders. Voor mij werkt het om letterlijk iemand te bedanken als hij/zij iets heeft gezegd of gedaan wat goed voelt. Ik sta ook stil bij mijn zegeningen en besef me dat ik een rijk mens ben. En nee, dan bedoel ik niet dat ik rijk ben in financieel of materieel opzicht. Het gaat voor mij over basale dingen, zoals de lieve mensen in mijn omgeving, het dak boven mijn hoofd, het voedsel dat ik iedere dag mag eten, de liefde die ik ontvang en mag geven, de vogeltjes die fluiten, het zonnetje dat schijnt, de regen die valt (en goed voor de natuur is).

En natuurlijk voel ik me niet altijd dankbaar, ik voel me ook regelmatig boos, verdrietig, angstig en teleurgesteld. Ik zeg ook weleens dat ik het allemaal anders wil. Dat ik er genoeg van heb en moe ben van het strijden. En op een gegeven moment bedenk ik me dan weer dat ik niets krijg wat ik niet aankan en dat dingen gebeuren zodat ik ervan kan leren. Ik bedenk me dan dat mijn leven waardevol is, niet ondanks de dingen die op mijn pad kwamen maar dankzij alles wat ik heb meegemaakt. Om te leren, om te groeien, om te transformeren, om te worden wie ik nu ben. En hop, dan krabbel ik weer overeind en ga ik weer voor! Voor mij werkt het zo.

Dankbaarheid is iets moois. Het is niet vaag, niet zweverig. Het zit in ieder van ons en je kan er op ieder moment mee beginnen om het ook daadwerkelijk te voelen. Het kan bijvoorbeeld helpen om een dankbaarheidsdagboekje bij te gaan houden, om er met mensen over te praten, om liefdevol aanwezig te zijn in je contacten, om stil te staan bij wat je allemaal bezit of ervaart. Zoek ook eens naar de goede intentie achter het gedrag van de mensen in je omgeving. Kijk naar de goede bedoeling die er achter schuilgaat.

Het helpt ook als je glimlacht, want dat maakt je zacht en liefdevol. Denk maar eens aan iets wat je vertedert: een brabbelend kind, een puppy, een mooie zonsondergang, een lief compliment van een vriendin, de zon op je huid. Het maakt eigenlijk niets uit wat het is, zolang je er maar van gaat glimlachen.

Ik voel me dankbaar. Voor alles om me heen, voor alles wat ik mag meemaken, voor ieder mooi mens dat op mijn pad komt. Zonder jullie was ik in de afgelopen vier jaar nooit zover gekomen. Dus: Bedankt dat jullie er zijn!

Oud & Nieuw! En goede voornemens…

Oud & Nieuw!

En goede voornemens…

Op 31 december wordt op vele plekken ter wereld het einde van het ene jaar en het begin van het volgende jaar gevierd. In Spanje eten de mensen om klokslag twaalf uur twaalf druiven, omdat het geluk en voorspoed zou brengen in het nieuwe jaar. In Griekenland zetten de kinderen hun schoentjes op Nieuwjaarsdag, in de hoop dat Sint Basil ze vult met cadeautjes. In sommige dorpen in Schotland vullen ze vaten met teer,  steken ze die aan en laten ze door de straten rollen. Op deze manier wordt het oude jaar opgebrand en mag het nieuwe jaar beginnen. In Italië is het traditie om op te blijven tot de eerste zonsopkomst van het nieuwe jaar. In Nederland vieren we Oud & Nieuw met oliebollen, vuurwerk en champagne.

Voor veel mensen is deze tijd van het jaar ook een tijd om te bezinnen, om even stil te staan bij wat geweest is en wat er gaat komen. Sommige mensen nemen zich voor om het dit jaar helemaal anders te gaan doen! Dat kunnen kleine en grote voornemens zijn, zoals stoppen met roken, starten met afvallen, je minder druk maken, meer sporten en bewegen, zuiniger met geld omgaan of iets nieuws leren. We zijn gemotiveerd, we willen er echt voor gaan en weten zeker dat het dit jaar wel gaat lukken!

En dan begint het nieuwe jaar… De eerste paar dagen lukt het je om vast te houden aan je goede voornemens. En daarna wordt het alsmaar lastiger en val je weer terug in je oude gedrag. Hoe dat komt? Meestal zijn het voornemens die enorme aanpassingen vragen in je dagelijkse gewoontes. En gewoontes verander je niet zomaar. Wat ook meespeelt is dat goede voornemens vaak ontstaan uit het gevoel dat je niet genoeg bent. Dat je beter moet zijn en niet jezelf mag zijn. Dat je moet veranderen om gelukkig te kunnen zijn.

Wat werkt dan wel?

In plaats van het vinden van oplossingen voor problemen, kan je beginnen met kleine, nieuwe gewoontes die je helpen in een positieve spiraal te komen. Vanuit die positieve spiraal is het veel makkelijker om grotere doelen te verwezenlijken!

Stel geen specifiek doel (10 kilo afvallen), maar kies een thema om aan te werken in het nieuwe jaar (mijn gezondheid verhogen). Je hebt meer kans van slagen en kan verschillende manieren uitproberen. Gebruik je thema als richtingaanwijzer en verdeel je thema in kleinere subdoelen en simpele stappen.

Wil je je in het nieuwe jaar gelukkiger voelen? Neem jezelf dan voor om vaker je dankbaarheid te uiten, zowel in jezelf als in het openbaar. Schrijf bijvoorbeeld iedere dag drie dingen op waarvoor je die dag dankbaar kon zijn.

Wil je meer succes ervaren? Stop dan met multitasken! Je hebt maar een beperkte hoeveelheid aandacht, energie, tijd en geld. Bepaal wat voor jou het meest belangrijk is en focus je daar dan op.

Wil je meer innerlijke vrijheid en rust ervaren? Dit is wellicht al een lastiger doel, omdat je allerlei automatische gedachten hebt die jou in de weg kunnen zitten om je werkelijk vrij en rustig te voelen. Herken je de gedachte “Ik ben niet goed genoeg” of de gedachte “Het is toch niet voor mij weggelegd”? Deze gedachtes hebben onder andere te maken met je zelfvertrouwen en je angsten. Dus als je werkelijk innerlijke vrijheid en rust wilt ervaren, kun je daarmee aan de slag gaan. Vindt je dit lastig of weet je niet waar je kunt beginnen? Vraag dan hulp aan bijvoorbeeld je vrienden, je ouders of een therapeut waar je vertrouwen in hebt.

Ik wens je een gezellige, spetterende Oudjaarsavond en veel geluk, liefde en gezondheid voor in het nieuwe jaar!

Tijd voor beweging!

Zit je voor jouw gevoel ook wel eens vast? Eigenlijk gaat het best prima, alleen je hebt het idee dat je niet vooruit komt, dat je steeds in dezelfde patronen blijft lopen, dat je bepaalde dingen uitstelt omdat je even geen puf of zin hebt om ze aan te pakken. Soms heb ik zo’n periode. En soms heb ik dan ineens de behoefte aan beweging, verandering en ontwikkeling. Zoals nu!

Ik zet mijn beweging in, door:
– mijn website aan te passen
– blogs te schrijven op de website en hier op Facebook
– een training op te zetten voor hooggevoelige mensen
– reclame te maken voor meer naamsbekendheid
– mijn profiel aan te passen bij de beroepsvereniging en
– meer over mijn praktijk te praten met de mensen om me heen.

Door deze plannen te maken (en ze ook uit te voeren), voel ik dat ik in beweging ben, dat ik weer “wakker word”. Ik heb zin in deze nieuwe beweging! Kom jij ook in beweging?