Hooggevoeligheid

In onze maatschappij wordt steeds vaker de term hooggevoeligheid genoemd, er wordt steeds meer over bekend. Toch is hooggevoeligheid van alle tijden geweest; nu wordt er alleen aandacht aan besteed en wordt het als zodanig benoemd. We leven in een zeer prikkelvolle tijd. Dat heeft alles te maken met het enorme tempo dat we hebben. Ons fysieke systeem wordt voortdurend blootgesteld aan stress. Hooggevoelige mensen verwerken de prikkels op een andere manier; ze vangen meer prikkels op, wat het lastiger maakt om al die zaken te verwerken.

Als hooggevoelig mens kan je veel last hebben van deze gevoeligheid. Het kan ervoor zorgen dat je je “anders” voelt dan anderen, dat je je altijd moe voelt, dat je lichamelijke klachten krijgt, dat je je vaak terug wil trekken, dat je snel overprikkeld bent of dat je je depressief voelt. Herken je dit? Dan kan ik je vertellen dat je er iets aan kan doen!

Wat je te doen staat is bewust worden van je gevoeligheid, te accepteren dat het zo is en ervaren dat er ook mooie kanten aan zitten! Ja, ik weet het, dit klinkt makkelijker dan het is. En daar heb je gelijk in. Bewust worden is wellicht de makkelijkste stap. Je kan over hooggevoeligheid lezen, er met andere mensen over praten of informatie op internet opzoeken.

Accepteren dat je hooggevoelig bent, is een heel ander verhaal. En toch denk ik dat dit één van de belangrijkste stappen is in het leven van een hooggevoelig mens. Acceptatie van wie je bent in alle facetten, dus ook je gevoelige facetten, doet iets met je zelfvertrouwen. In het woord zelfvertrouwen zitten de woorden “zelf” en “vertrouwen”. Het gaat om je ware ik, je zelf, en het hebben van vertrouwen daarin. Wanneer je jouw gevoeligheid als een vijand ziet die je aan alle kanten belemmert in wat je wilt doen en wie je wilt zijn, dan wordt het heel moeilijk er vertrouwen in te hebben.

Veel mensen maken een splitsing tussen hun lichaam en hun hoofd: het lichaam moet mee met het hoofd en als het niet doet wat het hoofd wil, dan worden we kwaad op dat “stomme lichaam” dat het weer eens laat afweten. Je klaagt dan meer over je lichaam, dan dat je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in wat het je wil vertellen. Bij acceptatie van je gevoeligheid hoort dus ook de beweging van werkelijke interesse in je lichaam. Dat valt niet mee, juist omdat het hoofd zo graag de controle wil houden. In deze training wil je daarbij helpen.

De training bestaat uit verschillende bijeenkomsten, waarin we onder andere aan de slag gaan met:

  • jouw kwaliteiten als hooggevoelig mens
  • de valkuilen van hooggevoelige mensen
  • beperkende gedachten en overtuigingen
  • energieverlies, vermoeidheid en het vasthouden & opbouwen van energie
  • hooggevoeligheid en relaties
  • intuïtie
  • non-verbale taal
  • voeding

We gaan aan de slag in een groep met hooggevoelige mensen. Hierdoor kan je leren van elkaar en tegelijkertijd ervaren dat je niet de enige bent die regelmatig (of vaak) last heeft van zijn/haar gevoeligheid. Het is niet gek wat je voelt! De groep zal bestaan uit 5 á 7 personen, zodat er voor ieder persoon aandacht kan zijn.

Wil je meer informatie of wil je je inschrijven voor deze training? Neem dan contact met me op, je bent van harte welkom en ik sta je graag te woord!