Oud & Nieuw! En goede voornemens…

Oud & Nieuw!

En goede voornemens…

Op 31 december wordt op vele plekken ter wereld het einde van het ene jaar en het begin van het volgende jaar gevierd. In Spanje eten de mensen om klokslag twaalf uur twaalf druiven, omdat het geluk en voorspoed zou brengen in het nieuwe jaar. In Griekenland zetten de kinderen hun schoentjes op Nieuwjaarsdag, in de hoop dat Sint Basil ze vult met cadeautjes. In sommige dorpen in Schotland vullen ze vaten met teer,  steken ze die aan en laten ze door de straten rollen. Op deze manier wordt het oude jaar opgebrand en mag het nieuwe jaar beginnen. In Italië is het traditie om op te blijven tot de eerste zonsopkomst van het nieuwe jaar. In Nederland vieren we Oud & Nieuw met oliebollen, vuurwerk en champagne.

Voor veel mensen is deze tijd van het jaar ook een tijd om te bezinnen, om even stil te staan bij wat geweest is en wat er gaat komen. Sommige mensen nemen zich voor om het dit jaar helemaal anders te gaan doen! Dat kunnen kleine en grote voornemens zijn, zoals stoppen met roken, starten met afvallen, je minder druk maken, meer sporten en bewegen, zuiniger met geld omgaan of iets nieuws leren. We zijn gemotiveerd, we willen er echt voor gaan en weten zeker dat het dit jaar wel gaat lukken!

En dan begint het nieuwe jaar… De eerste paar dagen lukt het je om vast te houden aan je goede voornemens. En daarna wordt het alsmaar lastiger en val je weer terug in je oude gedrag. Hoe dat komt? Meestal zijn het voornemens die enorme aanpassingen vragen in je dagelijkse gewoontes. En gewoontes verander je niet zomaar. Wat ook meespeelt is dat goede voornemens vaak ontstaan uit het gevoel dat je niet genoeg bent. Dat je beter moet zijn en niet jezelf mag zijn. Dat je moet veranderen om gelukkig te kunnen zijn.

Wat werkt dan wel?

In plaats van het vinden van oplossingen voor problemen, kan je beginnen met kleine, nieuwe gewoontes die je helpen in een positieve spiraal te komen. Vanuit die positieve spiraal is het veel makkelijker om grotere doelen te verwezenlijken!

Stel geen specifiek doel (10 kilo afvallen), maar kies een thema om aan te werken in het nieuwe jaar (mijn gezondheid verhogen). Je hebt meer kans van slagen en kan verschillende manieren uitproberen. Gebruik je thema als richtingaanwijzer en verdeel je thema in kleinere subdoelen en simpele stappen.

Wil je je in het nieuwe jaar gelukkiger voelen? Neem jezelf dan voor om vaker je dankbaarheid te uiten, zowel in jezelf als in het openbaar. Schrijf bijvoorbeeld iedere dag drie dingen op waarvoor je die dag dankbaar kon zijn.

Wil je meer succes ervaren? Stop dan met multitasken! Je hebt maar een beperkte hoeveelheid aandacht, energie, tijd en geld. Bepaal wat voor jou het meest belangrijk is en focus je daar dan op.

Wil je meer innerlijke vrijheid en rust ervaren? Dit is wellicht al een lastiger doel, omdat je allerlei automatische gedachten hebt die jou in de weg kunnen zitten om je werkelijk vrij en rustig te voelen. Herken je de gedachte “Ik ben niet goed genoeg” of de gedachte “Het is toch niet voor mij weggelegd”? Deze gedachtes hebben onder andere te maken met je zelfvertrouwen en je angsten. Dus als je werkelijk innerlijke vrijheid en rust wilt ervaren, kun je daarmee aan de slag gaan. Vindt je dit lastig of weet je niet waar je kunt beginnen? Vraag dan hulp aan bijvoorbeeld je vrienden, je ouders of een therapeut waar je vertrouwen in hebt.

Ik wens je een gezellige, spetterende Oudjaarsavond en veel geluk, liefde en gezondheid voor in het nieuwe jaar!

QR Code - Take this post Mobile!
Use this unique QR (Quick Response) code with your smart device. The code will save the url of this webpage to the device for mobile sharing and storage.

Geef een reactie